Jeroen en Teun van Funda

“UX’ers moeten veel meer kunnen dan alleen wireframen”

De grootste huizensite van Nederland, prijs na prijs winnen – en dan in zo’n grauw kantoorpand dat je terugbrengt naar de jaren ’80? Of we het er maar niet te lang over willen hebben: dit voorjaar verhuist Funda naar de Amsterdamse Piet Heinkade, vertellen Jeroen Mulder en Teun Hompe.

Jeroen (links) en Teun

De makelaardij is de afgelopen jaren sterk veranderd. Vroeger liep je langs de makelaar om de hoek en keek je naar het aanbod achter het raam, tegenwoordig krijg je ’s ochtends een mailtje van Funda volgens jouw persoonlijke zoekcriteria: prijs, woonoppervlak, wijk, wel of geen tuin, noem maar op. Funda is dan ook continu in ontwikkeling.

Voor Jeroen Mulder is Funda zijn eerste werkgever. “Ik werk hier sinds mijn afstuderen, 7 jaar geleden – of eigenlijk al 8 jaar, want ik liep hier ook stage.” Toen hij begon als user experience designer had Funda 25 medewerkers: inmiddels zijn dat er 90 (“waarvan ongeveer de helft puur voor de site”) en is Jeroen head of user experience.

Collega Teun Hompe, chief product owner, werkt nu 2 1/2 jaar bij Funda – maar ook hij heeft eigenlijk al een langere geschiedenis. “Van ’06 tot ’10 werkte ik voor onderzoeksbureau ValsPlat; Funda was daar klant en ik ben hier zelfs eens ingehuurd. Toen ik na twee jaar in China een rondje belde, kon ik hier meteen aan de slag als UX engineer.”

Snacks!

Niets tegen wireframes, maar...

Jeroen en Teun proberen een nieuw UX-team op te bouwen: proberen, want hoewel er vacatures zijn, is het moeilijk om goede UX’ers te vinden. Gelukkig beginnen er binnenkort twee nieuwe mensen. Jeroen is kritisch over het niveau van UX’ers. “De meeste mensen die van bureaus komen hebben vooral ervaring met wireframes,” zegt hij. “Wat ons betreft doet een UX’er álles, van concept tot laatste komma.” Teun: “Je moet dus ook iets weten van HTML en CSS, gevoel voor ontwerp hebben en verantwoordelijkheid kunnen nemen. Funda is nog niet groot genoeg voor een eigen designstraat: we zoeken breed geschoolde mensen.”

De verschillende belangen binnen de site – makelaars (de NVM is hoofdeigenaar van Funda), adverteerders en natuurlijk huizenzoekers – vragen om een slimme verdeling van werkzaamheden. Er zijn nu vijf focusteams binnen het cluster Product Development, zoals ‘mobiel’ (Jeroen: “ja ja, we hebben nog een mobiele site... We willen naar responsive”) en ‘object’ (de presentatie van en informatie over een pand). Een nieuw team ‘new business’ gaat onderzoeken wat nieuwe samenwerkingen met partners en adverteerders kunnen toevoegen voor klanten.

Inderdaad: hier zitten de ontwikkelaars

Goede sprint? Naar de kroeg

Funda werkt nu 3 1/2 jaar volgens scrum: collega’s zijn betrokken en voelen zich samen verantwoordelijk voor een samenhangend eindproduct. Teun: “Sommige teams werken meer samen dan andere, maar de product owners kijken wekelijks onderling bij elkaar over de schutting en praten ook elke week bij met het scrum team.”

Bij grotere projecten sluiten soms ook marketeers aan. En in elk focusteam zit iemand van customer service; zo leren de teams snel van de ‘voorkant’ of bugs worden opgelost. Jeroen: “Overigens denken we ook na over de lange termijn. Ging een sprint heel goed en houd je tijd over? Ga dan niet meteen weer aan het werk, maar ga gerust met je team een dag nadenken over je proces.”

Even snel testen in de koffietent

Funda neemt testen erg serieus; elke maand is er onderzoek bij ValsPlat. Jeroen: “We hebben geen vaste werkwijze. Wel is er elke keer een vraag die een team beantwoord wil zien.” Teun: “Verder zijn onze developers altijd actief aanwezig bij onderzoeken.” Jeroen: “Maar soms nemen ze ook even een iPad mee naar de koffietent op de hoek, om snel iets te testen.”

Medewerkers krijgen dus verantwoordelijkheid en ruimte. Jeroen: “Eerder hadden we een keer per week een release, we willen naar continuous deployment. Nu doen we soms al geen gebruikersonderzoek voor iets online gaat.” Van Jeroen mag het nog sneller. “We willen in de toekomst automatisch kunnen testen en direct daarna, binnen een half uur, iets online zetten.” Funda moet een ‘safe fail’ organisatie worden: het is niet erg als iets fout gaat, als je het maar weer snel kunt repareren.

Op Jeroens bureau

Kennis opdoen? Praat met ons!

Funda wil niet achterblijven en moet zelfs voorlopen. Dat geldt ook voor de medewerkers: Jeroen en Teun lezen veel. Online (Jeroen: Hacker News, Teun: UX Matters en Mike Cohn, “Dat is een scrumheld”) en op papier. Op de bureaus van Teun en Jeroen liggen stapeltjes boeken.

Verder doen ze kennis op tijdens conferenties. Teun: “Vorig jaar waren we naar Lean UX in New York, dit jaar gaan we naar Mind The Product in Londen.” Jeroen vult aan: “Binnenkort ga ik naar UX Strat, dat gaat meer over strategie, organisaties en hoe je een cultuur ‘designt’.” De collega’s krijgen de ruimte om nieuwe inzichten snel in de site te verwerken.

En apropos kennis opdoen: Teun vindt dat er veel te weinig wordt gedeeld in de commerciële wereld. Wat hem betreft verandert dat. “Op avonden van ValsPlat ontmoeten bedrijven elkaar, maar ook daarbuiten praten we graag over ons werk, en dat van anderen. Dus kom eens langs en praat met ons!”