Simone en Anton van Fabrique

“Ik maak het niet voor jou, en ook niet voor mezelf”

Het is een prachtige lente-vrijdagmiddag wanneer we Simone van Rijn en Anton Vanhoucke spreken in het Fabrique-pand naast station Rotterdam Centraal. “Laten we naar de Biergarten hier beneden gaan!” stelt Anton voor. Daar is het druk, zonnig en gezellig.

Anton en Simone

Fabrique heeft vestigingen in Amsterdam, Delft en Rotterdam en circa honderd medewerkers. Anton: “We worden gezien als webbureau, maar we zijn een strategisch merkbureau. Dat gaat in de perceptie van de klant niet vaak samen, maar wij willen het allebei. We willen dat wat bedacht wordt wél in de praktijk gebracht kan worden. Maar soms zien de klanten dat niet. Klanten denken wel vaak in hokjes.”

Strategie

Anton’s rol bij Fabrique is strateeg. “Ik begon hier ooit als Design Director: mijn rol was de ‘politie mooi/lelijk’.” Maar dat bleek niet te werken, en het was slecht voor het budget. “Van die functie heb ik dus snel ‘strateeg’ gemaakt,” lacht hij. “Je moet kwaliteit niet borgen met politie. Je moet inspireren.”

Nu zorgt hij voor acquisitie van nieuwe opdrachten, vooral door relatiebeheer met zijn klanten. “Er zijn weinig mensen die opbellen met de vraag ‘we willen strategisch advies’,” maar Anton weet veel over wat er speelt in de wereld van zijn klanten, en kan zo interessante ideeën aandragen.

Als een opdracht begint gaan de strateeg en de projectleider samen naar de klant. Ze vragen wel input van de ontwerpers en developers als ze de offerte gaan schrijven, anders kloppen de getallen niet.

Hoe bepalen jullie wie aan welk project gaat werken? Art director Simone: “Meestal hebben projectleiders en de creative director wel een idee. Maar mensen bemoeien zich hier overal tegenaan, en iedereen weet hier heel snel wat er speelt.”

Het Swiebertje-effect

Een beetje typecasting is het ook wel soms, zegt Simone: “Sommige mensen zijn heel goed in snel iets tevoorschijn halen dat indruk maakt in een pitch. Maar je moet wel een beetje uitkijken voor het Swiebertje-effect, mensen steeds hetzelfde laten doen.”

Werkruimte bij Fabrique

En welke werkwijzen hanteren jullie? “We kijken bij ieder project welke werkwijze het beste past. Soms is dat scrum, maar er zijn ook projecten waarbij waterfall gewoon het beste werkt,” zegt Simone.

Bij de website 9292.nl hebben ze in het begin van het project interactie en design naast elkaar laten lopen. Zowel een interactieontwerper als een designteam hebben zich gebogen over het merk 9292, hun profiel, wat ze doen, wie ze zijn. Zo kwamen ze onafhankelijk van elkaar tot conclusies die ze weer konden delen. Voor 9292 ging het designteam bijvoorbeeld op zoek naar meer menselijke waarden, om het merk van een afstandelijke applicatie in een vriendelijke en toegankelijke ov-hulp te veranderen.

De ideeën voor de waarden die bij de klant en het project passen doen ze op door een workshop met de klant te doen of als team onderzoek te doen, bijvoorbeeld trendonderzoek en video-interviews op straat. Als het om een klant met fysieke winkels gaat, gaan ze bijvoorbeeld bij die winkels langs om de sfeer te proeven, en zo een gevoel te krijgen voor wat het product moet gaan worden.

Gebruikerstests zijn ook belangrijk, ook om de klant van een bepaalde aanpak te overtuigen. Anton: “Als de klant het live ziet, vallen hem vaak de schellen van de ogen.”

Ontwerpen voor de doelgroep

Simone merkt dat ze zich in haar rol als art director intensief inleeft in de doelgroep waar ze voor ontwerpt: “Toen ik met de Lotto bezig was zag ik overal alleen nog maar balletjes!”.

Anton weet precies waar Simone het over heeft. “Weet je nog dat die klant zei: ‘Ik vind het lelijk!’ En toen zei jij ‘Ik ook, maar daar gaat het niet om! Het voldoet voor de doelgroep.’” Simone knikt. “Ik zei: ‘Ik maak het niet voor jou, en ook niet voor mezelf.’”

Vinden jullie het belangrijk dat ontwerpers zelf kunnen programmeren? Nee, zeggen beiden. Simone: “Ik heb wel een html-diploma van Code Academy, haha, maar ik ga altijd naast een developer zitten om te vertellen wat ik wil.”

De kantine

Zo’n samenwerking heeft meer voordelen, zegt Simone, omdat de developers ook veel nieuwe dingen zien. “Iedere maand is er wel iets nieuws of hips dat we kunnen proberen.”

En kunnen de developers er tegen als er nog veel dingen veranderen in het ontwerp tijdens het project? “Jazeker, we zoeken onze developers er op uit, dat ze die liefde er voor hebben,” zegt Anton.

Fabrique wil geen visueel ontwerpers die alleen inkleuren wat de interactie-ontwerper bedenkt. Anton: “We gebruiken de interactie-ontwerper liever als bedenker van een feature, ‘Bedenk hier een slimme feature of een stappenplan’, en dat de visueel ontwerpers dan echt moeten nadenken.”

Trends, Flipboard, masterclasses

Hoe blijven jullie bij op je vakgebied? Simone: “Ik kijk weinig naar blogs, maar wel naar sites die prijzen hebben gewonnen, en we krijgen veel sites met nieuwe trends enzo doorgestuurd door anderen. We kijken vooral veel met elkaar mee.”

Anton: “Ik lees mijn Flipboard, maar ik weet eigenlijk nooit waar de stukken die ik daar lees vandaan komen. En we nodigen mensen die we interessant vinden uit om een masterclass bij ons te komen geven.” Als we doorvragen komen er toch wat sites waar ze inspiratie halen: bijvoorbeeld Codyhouse, Siteinspire, Tympanus en Behance.

Dan moeten ze beiden nog even terug naar boven, naar kantoor, nog wat dingen afmaken. En hun uren van de week opschrijven: “Je moet hier elke dag 8 uur schrijven, anders gaat het van je vakantiedagen af,” lacht Simone. “Streng, maar het is wel goed voor het bewustzijn.”