Bart en Bob van Coolblue

“Onder vrienden weet je ook wanneer je een grap kunt maken”

Je kent Coolblue misschien van de smartphones en laptops, maar ze hebben inmiddels meer dan 300 verschillende webshops – en ze blijven groeien. Dit jaar willen ze 1000 nieuwe mensen aannemen. Hoe is het om bij zo'n snelgroeiend bedrijf te werken? We gingen eens praten met Bob Corporaal en Bart Wouters, UX'ers op het hoofdkantoor van Coolblue in Rotterdam.

Bob (links) en Bart

Bob Corporaal studeerde vliegtuigontwerp op de TU in Delft. Toch werkt hij nu al jaren aan het web. Visueel ontwerp, Flash, programmeren, strategie: Bob heeft het allemaal gedaan. Sinds een paar maanden is hij UX manager bij Coolblue, waar hij verantwoordelijk is voor ± 12 ontwerpers.

Die ontwerpers zijn weer verdeeld over multidisciplinaire scrumteams, bestaande uit een stuk of 6 personen. Bart Wouters (met zijn 4-jarig dienstverband een Coolblue-veteraan) is teamlead van twee van die teams. Deze manier van werken – met kleine, multidisciplinaire teams – houdt de organisatie schaalbaar. En schaalbaarheid is nogal een thema.

Grapjes

“Alles voor een glimlach” is de slogan van Coolblue. Op het hoofdkantoor wordt dat nogal letterlijk genomen: overal hangen bordjes met grappige teksten. En de vergaderkamers hebben allemaal hun eigen thema: de ‘Apenkooikamer’, de ‘Kinderkamer’ (met een tafel vol Lego in het midden) en zelfs: de Ballenbak, waar tafel en stoelen gewoon tussen de ballen staan. En waar ook weleens sollicitatiegesprekken gehouden worden: “Leuk om te zien hoe mensen op de ballen reageren.”

Probeer dan maar eens serieus te blijven. En toch doen ze niet alleen maar lollig. “We zijn wel serieus als het om problemen van klanten gaat”, zegt Bob. “En aan de telefoon word je gewoon met ‘u’ aangesproken. Het taalgebruik laten we afhangen van de situatie: onder vrienden weet je ook wanneer je een grap kunt maken.” De vergelijking met vrienden is niet toevallig: bij Coolblue zien ze heel graag dat de medewerkers als vrienden met elkaar omgaan.

De apenkooi

Een biertje drinken

Intussen willen ze wel heel hard groeien. Of zoals Bob zegt: “Er zijn dagen waarop ik alleen maar sollicitatiegesprekken voer.” Wat doen ze om die specifieke, informele bedrijfscultuur te behouden? “We hebben een strenge selectieprocedure. De meeste kandidaten worden afgewezen”, vertelt Bart. “Mensen moeten willen leren en verantwoordelijkheid durven nemen. Maar de klik is ook heel belangrijk. Zou je met deze persoon een biertje willen drinken?”

Veroorzaakt zo'n criterium geen gebrek aan diversiteit? Het zou kunnen leiden tot een bedrijf waar alleen maar mensen werken die op elkaar lijken. Maar dat is volgens Bart niet het geval. Bob merkt op dat hij ernaar streeft om een zo divers mogelijk UX-team te hebben. En de IT-afdeling – waar de voertaal Engels is – bestaat uit veel verschillende nationaliteiten.

Intussen levert de groei wel interessante problemen op. “Bij 'schaalbaarheid' dacht ik vroeger na over dingen als ‘hoeveel producten passen er in deze website’, vertelt Bob. “Nu zit ik met vragen als: past iedereen straks nog wel in de kantine? En wat doen we als het team volgend jaar twee keer zo groot is? Als je zo hard groeit moet álles schaalbaar zijn.”

Een pakketje van Coolblue

De diepte in

Voordat Bob bij Coolblue ging werken was hij UX-ontwerper bij een bureau. Hoe bevalt deze omschakeling eigenlijk? “Heel goed”, vertelt hij enthousiast. “Ik ben nu dag in, dag uit met hetzelfde merk bezig, en daardoor kan ik veel meer de diepte ingaan.” En bij Coolblue hoeft hij het belang van de user experience niet te verdedigen. Dat weet iedereen wel.

Andersom geldt dit ook, vertelt Bart. Bobs functie is nieuw, en omdat hij erbij gekomen is kunnen ze nu overkoepelende UX-projecten oppakken die al veel te lang waren blijven liggen. Het maken van een style guide bijvoorbeeld, en het uitgebreid onderzoeken van de customer journey. Hoe navigeert de klant precies door de site, en waar zijn mogelijkheden voor verbetering?

Een klus waarvoor overigens ook net een nieuwe vacature uitgezet is. De functienaam? ‘Klantreiziger’.